W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę Cookies
X

test

Zagadnienia ogólneProblem zdrowotny i epidemiologiaCele i mierniki efektywności

Problem zdrowotny i epidemiologia

 

Jak bardzo szczegółowo należy opisać problem zdrowotny?

Należy zdefiniować problem zdrowotny, w sposób krótki i zwięzły opisać jednostki chorobowe, których dotyczyć będzie program polityki zdrowotnej (PPZ). Istotne jest opisanie sytuacji lokalnej i uzasadnienie z jakich powodów samorząd chce ukierunkować swe działania akurat na przedmiotowy problem zdrowotny. Opisać przy tym należy znaczenie dla zdrowia społeczności lokalnej biorąc pod uwagę specyfikę regionu oraz inne istotne aspekty, które miały wpływ na wybór problematyki PPZ. Źródła, z których może korzystać wnioskodawca to literatura fachowa lub artykuły naukowe. Należy zaznaczyć, że przy opisie problemu zdrowotnego nie powinno się korzystać z niesprawdzonych źródeł, w tym nierecenzowanych stron internetowych.

 

W jaki sposób opisać sytuację epidemiologiczną na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego?

Dane epidemiologiczne wskazane w programie polityki zdrowotnej powinny być możliwie jak najbardziej aktualne i opierać się przede wszystkim na dostępnych danych (ogólnokrajowych, wojewódzkich, regionalnych/lokalnych, w zależności od rodzaju działań przewidzianych w ramach realizacji programu polityki zdrowotnej). W przypadku PPZ realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) szczególną uwagę należy przyłożyć do danych regionalnych (dot. województwa) i lokalnych (dot. powiatu/gminy), które powinny uzasadniać realizację zaplanowanych działań.

Zaleca się odniesienie wspomnianych informacji do danych krajowych biorąc pod uwagę zapadalność/chorobowość i umieralność ze szczególnym uwzględnieniem populacji, której dotyczyć ma dany program.

W przypadku niektórych PPZ zasadne jest przedstawienie także innych informacji (np. dot. dostępności danych świadczeń, sytuacji demograficznej, zasobów kadrowych i materialnych itp.), które mogą rzutować na ocenę sytuacji zdrowotnej w rejonie. Ustawa narzuca na podmioty tworzące PPZ obowiązek odniesienia się do Mapy Potrzeb Zdrowotnych (MPZ). W istocie art. 48 ustawy wskazuje, że każdy program powinien być tworzony w oparciu dostępne dane epidemiologiczne oraz ww. MPZ.

 

W jaki sposób PPZ powinny odnieść się do map potrzeb zdrowotnych oraz krajowego planu transformacji? Jakie konsekwencje prawne i ustawowe niosą dla PPZ te akty prawne?

Zgodnie z art. 48a ust. 1 ustawy o świadczeniach „minister oraz jednostka samorządu terytorialnego opracowują projekt programu polityki zdrowotnej na podstawie mapy potrzeb zdrowotnych, o której mowa w art. 95a ust. 1, oraz dostępnych danych epidemiologicznych”. W związku z powyższym każdy PPZ powinien być opracowany w oparciu o mapy potrzeb zdrowotnych.

Obecna edycja mapy potrzeb zdrowotnych obowiązuje w latach 2022-2026.

Krajowy Plan Transformacji nie nakłada bezpośrednich obowiązków dla JST związanych z realizacją PPZ, może być natomiast wykorzystany jako źródło ogólnopolskich danych epidemiologicznych.

Test tekstu

Zagadnienia szczegółowe związane z opiniowaniem PPZ (art. 48a ustawy o świadczeniach) Rozpoczęcie procesu opiniowania

Lorem ipsum