W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę Cookies
X

Obwieszczenie Prezesa – rekomendacja w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej

Obwieszczenie Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji  z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie  rekomendacji nr 72/2025 z dnia 24 czerwca 2025 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu  lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

 

Publikacja w BIP >>


Już po raz 4 Prezes Agencji przygotował rekomendację w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej, w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz innych kosztów udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.   

Prace przygotowawcze nad rekomendacją zostały rozpoczęte już w grudniu 2024 r. i dotyczyły organizacji postępowania mającego na celu pozyskanie danych o wynagrodzeniach (w tym m. in.: aktualizacja szablonów, dostosowanie aplikacji, przygotowanie szkoleń dla świadczeniodawców).   

Ogłoszenie postępowania w dniu 24 lutego br. rozpoczęło zasadniczą cześć prac, które zakończyły się przekazaniem dokumentu do ministra właściwego do spraw zdrowia. 

W pracach tych uczestniczył zespół pracowników Agencji, składający się z analityków i programistów, łącznie angażując na różnych etapach prac ponad 20 osób. 

Prace zespołu, którymi kierowali doświadczeni koordynatorzy, były prowadzone pod bezpośrednim nadzorem Prezesa Agencji oraz dyrektorów wydziałów analitycznych.  

W procesie realizacji zlecenia:  

  1. przeanalizowano zmiany: 
  • związane ze wzrostem wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów o pracę oraz umów innych niż umowa o pracę;  
  • związane z prognozą wskaźnika inflacji w latach 2025-2026 r.;  
  • uwzględniające odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania.  
  1. przeprowadzono analizę: 
  • danych o wynagrodzeniach, pozyskanych od świadczeniodawców;  
  • sposobów uwzględnienia w systemie finansowania świadczeń opieki zdrowotnej zmiany kosztów udzielania tych świadczeń, w szczególności związanych ze wzrostem najniższego wynagrodzenia zasadniczego określonego przepisami ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2139); 
  • innych czynników wpływających na wzrost kosztów działalności operacyjnej podmiotów leczniczych w tym: inflacji, kosztów związanych ze wzrostem cen energii; 
  • udziału kosztów osobowych w wybranych świadczeniach związanych z użyciem kosztownych wyrobów medycznych; 
  • udziału kosztów osobowych w kosztach działalności operacyjnej; 
  • cen krwi i jej składników; 
  • skutków finansowych dla systemu ochrony zdrowia, w tym dla podmiotów obowiązanych do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. 

W trakcie prowadzonych prac analitycznych (w procesie konsultacji z NFZ oraz ze środowiskami eksperckimiświadczeniodawcami) zidentyfikowano obszary świadczeń wymagające podjęcia pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania. Należą do nich: opieka psychiatryczna, wszczególności ambulatoryjna i środowiskowa dzieci i dorosłych, świadczenia udzielane w hostelu, leczenie uzależnień oraz opieka dla osób przewlekle chorych, opieka długoterminowa w zakładach opiekuńczo-leczniczych, w tym psychiatrycznych, oraz pielęgniarska opieka domowa, opieka paliatywna i hospicyjna dla dzieci realizowana w warunkach domowych, medycyna szkolna, ratownictwo medyczne i transport sanitarny, szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć, w tym psychiatryczne izby przyjęć. 

Zakwalifikowane jako poprawne dane przekazało 4 075 świadczeniodawców (18% więcej niż przed rokiem). Z kolei pod względem wartości umów z NFZ (wg. stanu na dzień 19 maja 2025 roku, z wyłączeniem leków w programach lekowych i substancji czynnych w chemioterapii), reprezentatywność podmiotów, które przekazały dane, wyniosła 77,3%. 

Istotnym elementem reprezentatywności przekazanych danych jest fakt, iż pozyskano dane od  535 szpitali (o 24 podmioty więcej niż przed rokiem) funkcjonujących w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), co stanowi 95,7% wszystkich szpitali PSZ. Z kolei pod względem wartości umów z NFZ (wg. stanu na dzień 19 maja 2025 roku, zwyłączeniem leków w programach lekowych i substancji czynnych w chemioterapii), reprezentatywność podmiotów, które przekazały dane, wyniosła 96,05%. 

Dane przekazane i włączone do analiz dotyczyły blisko 697 tyś pracowników podmiotów leczniczych, z czego 453 tys. odnosiło się do pracowników zatrudnionych w ramach umowy o pracę, co stanowi wzrost o 12,1 % w stosunku do liczby danych o pracownikach zatrudnionych na umowę o pracę pozyskanych za luty 2024 roku. 

Oszacowania zmiany poziomu finansowania świadczeń przez Narodowy Fundusz Zdrowia dokonano trzech narastających wariantach, dodatkowo dla wybranych obszarów stosując odrębne rozwiązania.

Wariant pierwszy uwzględnia skutki realizacji ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw. 

W wariancie drugim dodatkowo uwzględniono wzrost inflacji, zmianę poziomu finansowania wwybranych obszarach świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w tym zakresie, dokonano zwiększenia współczynników korygujących dla szpitali zakwalifikowanych do pierwszego i drugiego poziomu sieci PSZ oraz współczynników dla wybranych Jednorodnych Grup Pacjentów (JGP), dotyczących świadczeń kompleksowych, wprzypadku ich realizacji przez szpitale od trzeciego poziomu w sieci PSZ, uwzględniono zmiany taryf świadczeń w obszarze chorób układu nerwowego (sekcja A), żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M) i rehabilitacji stacjonarnej, określono współczynniki dla wybranych JGP dotyczących kompleksowych świadczeń wginekologii i chirurgii.

W  wariancie trzecim dodatkowo zarekomendowano zwiększenie liczby jednostek rozliczeniowych w obszarach o największym potencjale do wzrostu liczby realizowanych świadczeń, co do których jednocześnie wystąpiły największe różnice pomiędzy wartością zawartych umów na okres styczeń-marzec 2025, a wartością udzielonych, sprawozdanych i poprawnie zweryfikowanych świadczeń w tym okresie, co przyczyni się do wzmocnienia płynności finansowej podmiotów leczniczych oraz zwiększenia dostępności do świadczeń. 

Minister właściwy do spraw zdrowia zatwierdził do realizacji rekomendację w wariancie nr 3, tj.: uwzględniającym we wzroście cen jednostek rozliczeniowych skutki realizacji ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 2139), obejmującym uwzględnienie we wzroście kwot zobowiązania NFZ wzrostu inflacji, dokonanie zmiany w wybranych obszarach świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania, określenie współczynników dla wybranych JGP dotyczących kompleksowych świadczeń onkologicznych, zmianę współczynników korygujących dla szpitali zakwalifikowanych do pierwszego i drugiego poziomu sieci PSZ oraz współczynników dla wybranych JGP w przypadku ich realizacji przez szpitale od trzeciego poziomu w sieci PSZ, uwzględnienie taryf dla świadczeń w obszarze chorób układu nerwowego, żeńskiego układu rozrodczego i rehabilitacji stacjonarnej oraz uwzględniającym dodatkowe zwiększenie liczby jednostek rozliczeniowych w obszarach onajwiększym potencjale do wzrostu liczby realizowanych świadczeń, co do których jednocześnie wystąpiły największe różnice pomiędzy wartością zawartych umów na okres styczeń-marzec 2025, a wartością udzielonych, sprawozdanych i poprawnie zweryfikowanych świadczeń w tym okresie. 

Przyjęcie wariantu 3 będzie się wiązać ze wzrostem wydatków płatnika o 16,94 mld zł wokresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie Rekomendacji, co stanowi 11,17% wzrostu wartości umów NFZ (z wyłączeniem leków stosowanych w programach lekowych i substancji czynnych stosowanych w chemioterapii). Jednocześnie należy mieć na względzie, że dla grupy zakresów 35 – program pilotażowy CZP skutek oszacowany został w ujęciu półrocznym, w związku zplanowanym przedłużeniem tego programu pilotażowego do końca roku 2025, a od 1 stycznia 2026 roku przyjęciem nowego docelowego modelu finansowania.

Zatwierdzony przez Ministra Zdrowia wariant 3 rekomendacji pozwala na wykorzystanie mechanizmów już funkcjonujących w systemie ochrony zdrowia w celu bardziej precyzyjnego zaspokojenia potrzeb specyficznych dla danej grupy podmiotów:  

zwiększenie o 3 punkty procentowe wartości współczynników korygujących funkcjonujących obecnie w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), odpowiednio do poziomu 1,07 dla świadczeniodawców zakwalifikowanych do I stopnia poziomu PSZ oraz do poziomu 1,06 dla świadczeniodawców zakwalifikowanych do II stopnia poziomu PSZ; 

– w przypadku świadczeniodawców zakwalifikowanych do pozostałych poziomów PSZ, zwiększenie o 3 punkty procentowe wartości funkcjonujących obecnie współczynników korygujących dla wybranych JGP, obejmujących przede wszystkim świadczenia kompleksowe, do poziomu 1,06 oraz jednoczesną aktualizacją listy tych świadczeń; 

zwiększenie poziomu finansowania w obszarach świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w tym zakresie, do których należą: opieka psychiatryczna, w szczególności ambulatoryjna i środowiskowa dzieci i dorosłych, świadczenia udzielane w hostelu, leczenie uzależnień oraz opieka dla osób przewlekle chorych, opieka długoterminowa w zakładach opiekuńczo-leczniczych, w tym psychiatrycznych, oraz pielęgniarska opieka domowa, opieka paliatywna i hospicyjna dla dzieci realizowana w warunkach domowych,

medycyna szkolna, ratownictwo medyczne i transport sanitarny, szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć, w tym psychiatryczne izby przyjęć; 

wprowadzenie współczynników korygujących dla wybranych JGP dotyczących kompleksowych świadczeń w ginekologii i chirurgii, realizowanych przede wszystkim w podmiotach o wyższym stopniu referencyjności i wyspecjalizowanych w realizacji świadczeń kompleksowych; 

aktualizację taryf świadczeń w obszarze chorób układu nerwowego, żeńskiego układu rozrodczego i rehabilitacji stacjonarnej, co będzie skutkować wzrostem finansowania w tych obszarach odpowiednio o: 13,8% w przypadku chorób układu nerwowego, 20,9% w przypadku chorób żeńskiego układu rozrodczego i 14,4% w rehabilitacji stacjonarnej; 

dodatkowe zwiększenie liczby jednostek rozliczeniowych w obszarach o największym potencjale do wzrostu liczby realizowanych świadczeń, co do których jednocześnie wystąpiły największe różnice pomiędzy wartością zawartych umów na okres styczeń-marzec 2025, a wartością udzielonych, sprawozdanych i poprawnie zweryfikowanych świadczeń w tym okresie, co przyczyni się do wzmocnienia płynności finansowej podmiotów leczniczych oraz zwiększenia dostępności do świadczeń.